Friday 15 July 2011

APAKAH PERSOALAN UTAMA DALAM POLITIK

Yelaaa.Com - Post#2


APAKAH DOKTRIN PERSOALAN UTAMA DALAM POLITIK


DALAM SISTEM POLITIK

  • Sistem Kerajaan Persekutuan , KUASA di bahagikan antara Eksekutif, Perundangan dan Kehakiman, sebagai satu CARA untuk mewujudkan sebuah Kerajaan yang Seimbang melalui Pantauan & Keadilan
  • Cabang Eksekutif, antara nya boleh melakukan Veto terhadap Cawangan Perundangan, tetapi Cawangan Perundangan juga boleh berfungsi sebagai satu Kuasa Penyemak ke atas Kuasa Eksekutif dengan membalikkan Kuasa Veto. 
  • Salah satu Keadilan pada Kuasa Cawangan Kehakiman adalah Satu Doktrin tidak campur tangan dalam apa yang dikenali sebagai Persoalan Politik. 
  • Menamakan mana-mana satu Persoalan Politik bermakna bahawa Mahkamah tidak akan menjatuhkan Hukum di atas Pertikaian itu, kerana ia adalah bertujuan untuk bekerja melalui Cara Politik dan bukan nya dengan Cara Kehakiman.
KONSEP POLITIK
  • Konsep Persoalan Politik bermula sejak awal Abad ke-19, apabila Mahkamah Agung Amerika Syarikat (AS) hanya memulakan untuk menentukan kedudukan nya dalam Kerajaan Persekutuan yang baru di wujudkan. 
  • Istilah ini pertama kali di gunakan oleh Ketua Hakim Negara, John Marshall pada 1803 di dalam KES Marbury v. Madison, apabila beliau mencadangkan bahawa Peranan Mahkamah untuk membuat keputusan mengenai Hak-Hak Individu dan Perlembagaan, dan tidak pada Tindakan-Tindakan Kerajaan yang tertakluk kepada Kajian semula. 
  • Doktrin ini telah berkembang pada 1849 oleh Ketua Hakim Negara Roger Taney, yang menyatakan dengan lebih jelas bahawa soalan-soalan dengan Penyelesaian Politik yang akan tertakluk kepada borang yang remedi dan bukan nya keputusan Mahkamah Agung.
DOKTRIN - Contoh
  • Doktrin Persoalan Politik adalah Satu Peraturan sendiri yang dikenakan ke atas Mahkamah Agung, dan bukan nya undang-undang yang di tetapkan dalam Kaedah Pantauan & Keadilan yang mengawal tindakan antara cawangan-cawangan lain Kerajaan Persekutuan. 
  • Secara umum nya, ia dilihat sebagai satu cara untuk menghadkan Kuasa Cawangan Kehakiman Kerajaan dengan memberi Bidang Kuasa ke atas nya yang bukan sahaja isu-isu politik 
  • Kekeliruan sering timbul, namun apabila ia berlaku di dalam sesuatu keadaan maka sebagai Persoalan Politik itu akan dapat di pertimbangkan dengan tepat.
  • Dalam kebanyakan Kes, Mahkamah Agung telah menolak untuk menjatuhkan Hukum mengenai isu-isu Dasar Asing dan perkara-perkara Ketenteraan oleh Pemerintahan melalui Doktrin Persoalan Politik. 
  • Lebih dari itu, penggunaan Doktrin Persoalan Politik telah menjadi agak keruh dimana dalam Urusan Watergate yang membawa kepada peletakan jawatan Presiden Nixon, Mahkamah meninggalkan Doktrin sebelum nya dalam Pemerintahan Presiden dan tidak boleh menentang Sepina Kongres untuk DI jadikan bukti. 
  • Menurut tafsiran sebelum nya Persoalan Politik, Mahkamah Agung tidak akan mempunyai bidang kuasa ke atas Tindakan Yang Dipertua atau Presiden, sebagai Cabang Eksekutif dalam Kerajaan kerana tertakluk kepada Peraturan sendiri.
KUASA PENENTU
  • Sarjana undang-undang sering berputus asa mengenai satu-satunya alat yang menentukan persoalan politik melalui perincian yang tidak berkesudahan, hanya berdasarkan kes-kes lalu yang hanya dapat di rujuk satu persatu. 
  • Sejak ciri-ciri perubahan di Mahkamah dengan Perolehan Pengkaji, Mahkamah juga boleh memilih untuk mengabaikan keputusan yang terdahulu, membawa kepada Perang Tawar-Menawar sepanjang masa di mana Mahkamah memilih untuk menetapkan keutamaan, mewujudkan pengecualian, dan membalikkan kedudukan sebelumnya. 
  • Di Pertengahan nya, Pemerintah di dalam  Situasi Persoalan Politik yang di maksudkan selalu nya akan membuat Kajian Semula pada kuasa Cawangan Kehakiman, tetapi banyak Persoalan sama ada peraturan yang di kenakan itu akan terlalu tertakluk kepada Perasaan atau Hawa Nafsu Anggota Pemerintah kerana PENDIRIAN yang tidak tetap di tunjukkan oleh Pihak Mahkamah.
Editor

No comments:

Post a Comment