Sunday 24 July 2011

BIOMETRIK: ADAKAH SESUAI DI GUNAKAN DALAM PILIHAN RAYA

Yelaaa.Com - Post#10


BIOMETRIK: ADAKAH SESUAI DI GUNAKAN DALAM PILIHAN RAYA
ALAT PENGIMBAS CAP JARI UNTUK MENGESAN DATA DIRI


PEMILIHAN SPR
  • Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia - SPR dan Pihak Kerajaan telah bersetuju untuk menggunakan ALAT PENGIMBAS CAP JARI ELEKTRONIK (Biometric Scanner) kerana tidak memerlukan Peruntukan Undang-Undang Tambahan untuk melaksanakan nya.
  • Langkah penggunaan ALAT tersebut sebagai menyahut Tuntutan Pihak Pembangkang untuk mengelakkan Masaalah-Masaalah seperti PENGUNDI HANTU dan PENGUNDI BERULANG-KALI.
APA KEMAMPUAN PENGIMBAS BIOMETRIK
MAKLUMAT ini BUKAN bertujuan untuk MEMPROMOSIKAN Peralatan Biometrik mana-mana Syarikat Pengeluar atau berkepentingan di dalam Perniagaan ini TETAPI ini merupakan SUMBER MAKLUMAT mengenai KEMAMPUAN ALAT BIOMETRIK yang wujud di dalam PASARAN.
  • Biometrik adalah kaedah Automatik MENGIKTIRAF seseorang berdasarkan CIRI-CIRI Fisiologi atau Tingkah Laku dan antara ciri-ciri yang di ukur, Muka, Cap Jari, Geometri Tangan, Tulisan Tangan, Iris, Retina, Urat, dan Suara. 
  • Teknologi Biometrik yang menjadi asas deretan pelbagai jenis pengenalan yang sangat selamat dan Penyelesaian untuk pengesahan peribadi. 
  • Kerana Tahap Pelanggaran Peraturan Keselamatan dan penipuan urus niaga meningkat, keperluan untuk mengenal pasti sangat selamat dan teknologi pengesahan peribadi menjadi ketara.
  • Penyelesaian Biometrik mampu untuk mengadakan peruntukan bagi Urus Niaga Kewangan yang SULIT dan Privasi Data Peribadi. 
  • Keperluan untuk Biometrik boleh di dapati dalam Persekutuan, Negeri dan Kerajaan Tempatan, dalam Tentera dan dalam Aplikasi Komersil. 
  • Infrastruktur keselamatan Rangkaian di seluruh Perusahaan, ID kerajaan, Perbankkan Elektronik yang selamat, Pelaburan dan Urus Niaga Kewangan yang lain, Jualan Runcit, Penguatkuasaan Undang-Undang, dan Perkhidmatan Kesihatan dan Sosial telah mendapat manfaat daripada teknologi ini.
  • Permohonan Pengesahan Biometrik termasuk Stesen Kerja, Rangkaian, dan Akses Domain, Satu Sign-On, Log Masuk Permohonan, Perlindungan Data, Capaian Jauh untuk sumber-sumber, Keselamatan Urus Niaga dan Keselamatan Web. 
  • Amanah dalam Urus Niaga secara Elektronik ini adalah penting kepada Pertumbuhan sihat ekonomi global. 
  • Di gunakan bersendirian atau di sepadukan dengan Teknologi lain seperti Kad Pintar, Kunci Penyulitan dan Tanda Tangan Digital, Biometrik untuk meresapi hampir semua aspek ekonomi dan kehidupan seharian kita. 
  • Dan penggunaan Biometrik untuk pengesahan Peribadi menjadi yang mudah dan jauh lebih tepat berbanding kaedah semasa (seperti penggunaan kata laluan atau PIN). 
  • Ini adalah kerana Link Biometrik kepada individu tertentu hampir tepat boleh memberi Jejak Audit dan di terima secara Sosial dan Kos Efektif. 
PENGIMBAS BIOMETRIK BANYAK JENIS
  • Di dalam Pasaran sekarang wujud pelbagai JENIS ALAT PENGIMBAS untuk di gunakan menurut KEPERLUAN PENGGUNA.
  • Dimana kita boleh untuk memilih JENIS ALAT BIOMETRIK yang paling sesuai untuk sesuatu KEPERLUAN
  • ATAU kita boleh melakukan TEMPAHAN untuk MENYESUAIKAN Alat Biometrik ini dengan URUSAN yang PERLU di lakukan
  • Dan segala CIRI-CIRI KESELAMATAN dan DATA MAKLUMAT boleh DI PROGRAM menurut KESESUAIAN PENGGUNA.
DALAM PROSES PILIHAN RAYA
JENIS ALAT PENGIMBAS BIOMETRIK ini hanya memerlukan PENGIMBAS CAP JARI tetapi DATA MAKLUMAT PERIBADI SESEORANG itu pula HARUS:
PERTAMA
  • Di selaraskan dengan Maklumat atau Bank Data Maklumat yang wujud di JPN - Jabatan Pendaftaran Negara dan Jabatan Immigresen secara Langsung.
  • Alat Pengimbas Cap Jari itu pula HARUS DI PROGRAMKAN untuk MEMBACA CAP JARI dan MENGESAN MAKLUMAT dari BANK DATA yang di miliki oleh Pihak JPN
  • Dan BACAAN MAKLUMAT yang DI DAPATI dari Pihak JPN itu pula TIDAK BOLEH DI EDIT oleh sesiapa KECUALI oleh Pihak JPN.
KEDUA
  • Segala MAKLUMAT PENGUNDI yang MENDAFTAR di HARI PILIHAN RAYA itu pula HARUS DI ISI SECARA OTOMATIK dan DATA tersebut HARUS TERUS MASUK ke dalam BANK MAKLUMAT KHAS untuk URUSAN PENGUNDIAN.
  • Dan BANK MAKLUMAT KHAS ini pula HARUS DI BAWAH KELOLAAN Pihak SPR dan BADAN BEBAS Pemantau Pilihan Raya yang MEMANTAU KESAHIHAN PENGUNDI
  • Dan MAKLUMAT DI DALAM BANK DATA ini harus di programkan supaya TIDAK BOLEH DI EDIT oleh Pihak SPR dan Badan Pemantau yang di lantik untuk Proses Pilihan Raya.
  • Dan segala MAKLUMAT melalui BANK DATA PENGUNDI ini pula HARUS DI SELARASKAN kepada SEMUA ALAT PENGIMBAS yang di gunakan di SELURUH NEGARA secara SERENTAK 
KETIGA
  • DI AKHIR PROSES PENGUNDIAN di Lokasi-Lokasi Mengundi, Pihak SPR HARUS Mengeluarkan SALINAN MAKLUMAT mengenai DAFTAR PENGUNDI yang TELAH DI IMBAS melalui ALAT tersebut dan SALINAN tersebut HARUS DI BERIKAN kepada Pihak-Pihak Pemantau, Parti-Parti yang Bertanding sebagai LANGKAH KETELUSAN melalui MAKLUMAT YANG TIDAK DAPAT DI EDIT.
  • Dan SEMUA PIHAK yang terlibat di dalam Pertandingan Pilihan Raya HARUS memberikan PENGESAHAN BERTULIS mengenai LAPORAN yang di keluarkan oleh ALAT PENGIMBAS di akhir hari Pilihan Raya melalui DOKUMEN DEKLARASI KHAS yang HARUS pula di tanda-tangani secara bersama di antara Pihak SPR, Pihak Pemantau dan Ahli-Ahli Parti yang Bertanding.
  • Ini untuk mengelakkan sebarang TUDUHAN yang boleh di tuntut selepas Hari Pilihan Raya oleh Parti-Parti yang Bertanding.
PERSOALAN UTAMA
  • ADAKAH Pihak SPR dapat MENGADAKAN LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN dan KETELUSAN mengenai ALAT PENGIMBAS dan BANK DATA MAKLUMAT KHAS tersebut?
  • MAMPUKAH Pihak SPR mewujudkan KETELUSAN seperti yang di jelaskan dengan MEWUJUDKAN CIRI-CIRI KESELAMATAN MAKLUMAT?
  • BERSEDIAKAH Pihak JPN - Jabatan Pendaftaran Negara untuk MEMASUKKAN MAKLUMAT PERIBADI SETIAP RAKYAT secara TERKINI?
  • BERSEDIAKAH Pihak Kerajaan untuk MEMBENARKAN CIRI-CIRI KESELAMATAN seperti yang di sebutkan itu DI GUNA-PAKAI di dalam setiap PROSES MENGUNDI?
  • BERSEDIAKAH Pihak Parti-Parti Pembangkang untuk MENERIMA CADANGAN seperti yang di sebutkan?
RUMUSAN NYA
  • PIHAK SPR, Pihak Kerajaan yang Memerintah dan Pihak Parti-Parti Pembangkang HARUS DUDUK SE MEJA dan membincangkan HAL-HAL YANG BERKENAAN secara TELUS dan TERBUKA.
  • Dan BINCANGKAN segala KELEMAHAN & KEBAIKAN ALAT PENGIMBAS BIOMETRIK ini dari SUDUT YANG POSITIF secara BERSAMA.
  • Pihak SPR dan Kerajaan yang Memerintah pula TIDAK HARUS mengambil KEPUTUSAN MUKTAMAD TANPA MELIBATKAN Pihak dari Parti-Parti Pembangkang KERANA langkah tersebut AKAN MENGUNDANG pelbagai TEKANAN & TUDUHAN terhadap SPR dan Kerajaan.
Editor

No comments:

Post a Comment