Monday 15 August 2011

YAHUDI: KENAPA BANGSA YAHUDI INI SANGAT BERKUASA

Yelaaa.Com - Post#29


YAHUDI: KENAPA BANGSA YAHUDI INI SANGAT BERKUASA
APAKAH KELEBIHAN BANGSA YAHUDI INI


MENGENAI BANGSA YAHUDI
  • Kaum Yahudi menjejaki asal keturunan mereka daripada Nabi Ibrahim (as) melalui Ya’kub(as) anak kepada Ishak(as) yang lebih dikenali sebagai Israel. Mereka terdiri daripada 12 puak atau suku-kaum, iaitu anak-anak Nabi Ya’kub (as). 
  • Selepas kaum Yahudi dibebaskan dan dikeluarkan dari perhambaan di Mesir oleh Musa (as) (diceritakan di dalam Bible, The Exodus - sekitar 1250 BC), mereka mendirikan penempatan di dalam kawasan Tanah Yang Dijanjikan (*The Promised Land). 
  • Kemuncak kekuasaan mereka adalah semasa zaman Solomon/Sulaiman(as). Kaum Yahudi secara amnya licik dan sering menimbulkan permasalahan dan krisis - membunuh para nabi, menokok-tambah undang-undang dan kitab2 suci dan lain-lain, walaupun Allah selalu memberi peringatan kepada mereka melalui nabi dan rasul yang diutus. 
  • Kaum Yahudi berpendapat bahawa mereka adalah kaum atau golongan yang terpilih, di mana Tuhan hanyalah untuk bani Israel, secara eksklusif, dan bukan kepada bukan-Yahudi (Gentiles), dan boleh diperlakukan mengikut kehendak hati mereka. Mereka sangat bangga dengan daya intelek dan kebolehan, yang sehingga hari ini masih terserlah.
  • Kaum Yahudi Hellenistik ini tidak pernah mempelajari kesilapan nenek-moyang mereka. Mereka sangat2 menunggu kedatangan seorang Messiah (Penyelamat), yang dipercayai akan membebaskan mereka daripada pendudukan asing (oleh kerajaan Roman), dan membawa kaum Yahudi ke zaman kegemilangan baru yang sehebat zaman pemerintahan Sulaiman(as). Mereka juga berharap untuk menawan negara2 lain.
  • P/S: Menurut Kitab Yahudi...harus di lihat bagaimana mereka Mentafsir Sejarah dan Orang Islam tidak perlu merasa khuatir kerana Artikel ini berbentuk mencari KEFAHAMAN menurut KEFAHAMAN Bangsa YAHUDI itu sendiri.
SEMASA ZAMAN NABI ISA AS
Semasa zaman Nabi Isa (as), masyarakat Yahudi terbahagi kepada :
  • Essenes: sebuah kumpulan yang tidak berpuashati dengan kehidupan di bawah Maccabees. Mereka membentuk satu masyarakat yang terpencil, warak seperti golongan paderi dan menulis buku2 dan membuat salinan2 penulisan. Penempatan mereka ialah dikawasan pantai Laut Mati (Dead Sea), dekat Qumran. ‘Dead Sea Scrolls’ adalah salah satu penghasilan mereka.
  • Pharisees: sebuah kumpulan bukan-paderi yang lebih mengutamakan kesuciaan agama, pengajian Torah dan tradisi2 lisan. Ciri2 ini menjadikan mereka lebih berpengaruh di dalam masyarakat. Tradisi mereka mempengaruhi Judaisma Rabbinic.
  • Sadducees: sebuah kumpulan elit agama, menguasai ‘The Temple’ (Solomon’s Temple) dan ekonomi Jerusalem. Menolak Torah Lisan dan sebahagian daripada pemikiran2 baru di dalam Judaisma.
  • Samaritans: sebuah kumpulan di kawasan tengah Palestin yang tidak berapa diketahui asal keturunannya. Menggunakan ‘Pentateuch’ (5 Buku) dan mengharap kedatangan seorang messiah (penyelamat).
  • Zealots: sebuah kumpulan militan agama yang kuat menentang pendudukan asing. Mereka memimpin penentangan ka atas kerajaan Roman.
BANGSA YAHUDI PELOPOR PINJAMAN WANG
  • Kaum Yahudi Eropah yang awal dikenali sebagai pemberi pinjaman wang. Mereka amat dibenci kerana bayaran bunga yang melampau disebabkan ketamakan mereka. William Shakespeare di dalam bukunya ‘The Merchant of Venice’, juga ada menceritakan ketamakan mereka. 
  • Kebangkitan dan pengaruh kaum yahudi hari ini adalah berpunca dari perniagaan licik mereka yang sangat berjaya itu. Pada kurun ke-18, ahli-ahli perbankan Yahudi telah menjadi begitu berpengaruh. Mereka menyalurkan kewangan untuk pelbagai peperangan antara kuasa-kuasa Eropah dan dari itu, mendapat keuntungan yang besar, sekaligus meningkatkan lagi pengaruh mereka. 
  • Terdapat juga peranan2 yang dimainkan oleh pertubuhan-pertubuhan rahsia, baik Yahudi ataupun Kristian, seperti Knights Templer, Illuminati, Freemasons dan lain-lain. Mereka cenderung kearah penguasaan dunia dan penawanan ‘the Holy Land’ (Tanah Suci). Pada hari ini pula, pendudukan Yahudi Zionist ke atas Palestin adalah hasil usaha dan kepercayaan2 pertubuhan di atas. 
  • Masyarakat Yahudi dan Kristian yang ingin menyaksikan kedatangan messiah mereka percaya Bani Israel (Children of Israel) perlu kembali ke tanah suci mereka dahulu. Ada yang mempercayai messiah itu akan tiba di dalam alaf baru ini!
THE PROMISE LAND
  • ‘The Promised Land’ ada disebut di dalam Genesis 15:18 dan ianya digunakan oleh kaum Yahudi untuk mendakwa hak mereka ke atas Palestin. 
  • Di luar bidang politik, terdapat kebimbangan bahawa kaum Yahudi ingin membina tanah Israel yang lebih besar (Greater Israel) kerana ‘The Promised Land’ terletak di antara Sg. Egypt dan Sg. Euphrates. 
  • Sama ada semua orang Yahudi berpandangan sedemikian, atau sebahagiannya sahaja tidak dapat dipastikan. Kebanyakkan Yahudi percaya tanah itu adalah milik mereka, tanpa apa-apa syarat, kerana kebenaran Ibrahim (as), tetapi ayat-ayat di bawah, dari Old Testament menyanggah kepercayaan ini.
  • Ia merujuk kepada pembuangan dan penahanan mereka di Babylon. Baca ayat2 dari Bible di atas dan bandingkan dgn keadaan yg berlaku di Israel dan Palestine skg..
PETIKAN AYAT-AYAT BIBLE
  • 33:24 “Hai manusia fana, orang-orang yang tinggal di reruntuhan kota-kota di tanah Israel itu mengatakan, ‘Abraham mendapat seluruh tanah ini, padahal ia cuma seorang diri. Kita ini banyak jumlahnya, jadi tanah ini menjadi milik kita.’”
  • 33:25 Karena itu TUHAN Yang Mahatinggi menyuruh aku menyampaikan pesan-Nya ini kepada mereka, “Kamu memakan daging yang masih ada darahnya; kamu menyembah berhala dan melakukan pembunuhan. Berani benar kamu mengaku tanah ini sebagai milikmu.
  • 33:26 Kamu mengandalkan pedangmu. Tindakanmu menjijikkan. Kamu semua melakukan perzinahan. Masih beranikah kamu mengaku tanah ini sebagai milikmu?
  • 33:27 Demi Aku, Allah yang hidup, TUHAN Yang Mahatinggi, orang-orang yang tinggal di puing-puing kota itu akan mati terbunuh. Mereka yang tinggal di padang-padang akan dimakan binatang buas. Mereka yang bersembunyi di gunung-gunung dan gua-gua akan mati karena wabak penyakit.
  • 33:28 Negeri itu akan Kujadikan padang gurun yang sunyi, dan kekuasaan yang mereka banggakan itu akan berakhir. Gunung-gunung di Israel akan menjadi sunyi sepi sehingga tak seorang pun berani melintasinya.
  • 33:29 Pada waktu Aku menghukum bangsa itu karena dosa-dosa mereka dan menjadikan negeri itu sunyi sepi, tahulah mereka bahwa Akulah TUHAN.” (Ezekiel 33:24-29)
JADI..DI MANA KEKUATAN BANGSA YAHUDI INI?
CUBA ANDA FIKIRKAN FAKTA-FAKTA BERIKUT :-
  1. Terdapat hanya 14 juta orang Yahudi di dunia; tujuh juta di Amerika, lima juta di Asia, dua juta di Eropah dan 100,000 di Afrika. Bagi setiap orang Yahudi tunggal di dunia terdapat 100 umat Islam. Namun, orang-orang Yahudi lebih daripada seratus kali lebih berkuasa daripada semua umat Islam sama. Terfikir mengapa?
  2. Nabi Isa adalah Yahudi. Albert Einstein, saintis paling berpengaruh sepanjang masa dan 'Orang Century' TIME majalah, adalah seorang Yahudi. Sigmund Freud - ego, superego - bapa psikoanalisis adalah Yahudi. Begitu juga Karl Marx, Paul Samuelson dan Milton Friedman.
  3. Berikut adalah orang-orang Yahudi intelektual yang telah memperkayakan seluruh umat manusia: Benjamin Rubin memberi kemanusiaan jarum vaksin. Jonas Salk membangunkan vaksin polio yang pertama. Albert Sabin membangunkan vaksin polio yang lebih baik hidup. Gertrude Elion memberi kita dadah pertempuran leukemia. Baruch Blumberg membangunkan vaksin untuk Hepatitis B. Paul Ehrlich menemui rawatan untuk siflis (penyakit kelamin). Elie Metchnikoff menang Hadiah Nobel penyakit berjangkit.
  4. Bernard Katz memenangi Hadiah Nobel dalam penghantaran saraf. Andrew Schally memenangi Nobel dalam endokrinologi (gangguan sistem endokrin, kencing manis, hipertiroidisme). Aaron Beck mengasaskan Terapi kognitif (psikoterapi untuk merawat kecelaruan mental, kemurungan dan fobia). 
  5. Gregory Pincus membangunkan pil kontraseptif oral yang pertama. George Wald menang Nobel bagi melanjutkan kefahaman kita tentang mata manusia. Stanley Cohen memenangi Nobel dalam kajian embrio (kajian janin dan perkembangannya). Willem Kolff datang dengan mesin dialisis buah pinggang.
  6. Sejak 105 tahun yang lalu, 14 juta Yahudi telah memenangi 180 Hadiah-hadiah Nobel manakala hanya 3 Hadiah-hadiah Nobel telah dimenangi oleh 1.4 bilion umat Islam (selain daripada Hadiah Keamanan).
SELANJUT NYA
  1. Stanley Mezor mencipta cip pemprosesan mikro yang pertama. Leo Szilard membangunkan reaktor rangkaian nuklear pertama; Peter Schultz, kabel gentian optik; Charles Adler - lampu isyarat; Yoko Strauss - keluli tahan karat; Isador Kisee - filem bunyi; Emile Berliner - mikrofon telefon dan Charles Ginsburg - perakam pita video.
  2. Pembiaya terkenal dalam dunia perniagaan itu yang tergolong kepada kepercayaan Yahudi termasuk Ralph Lauren (Polo), Levis Strauss (Jeans Lewi), Howard Schultz (Starbuck ini), Sergey Brin (Google), Michael Dell (Dell Computers), Larry Ellison (Oracle) , Donna Karan (DKNY), Irv Robbins (Baskins & Robbins) dan Bill Rosenberg (Dunkin Donuts).
  3. Richard Levin, Presiden Yale University, adalah Yahudi. Begitu juga Henry Kissinger (Setiausaha Negara Amerika), Alan Greenspan (Pengerusi Perbankan Persekutuan di bawah Reagan, Bush Clinton dan Bush, Jr,), Joseph Lieberman, Senator, Madeleine Albright (bekas Setiausaha Negara), Maxim Litvinov (USSR Luar Menteri), David Marshal (Menteri pertama Singapura Ketua), Issac Isaacs (Gabenor-Ketua Australia),
  4. Benjamin Disraeli (negarawan British dan penulis), Yevgeny Primakov (Perdana Menteri Rusia), Jorge Sampaio (Presiden Portugal), Herb Gray ( Canadian Timbalan Perdana Menteri), Pierre Mendes (Perdana Menteri Perancis), Michael Howard (British Home Setiausaha), Bruno Kreisky (Canselor Austria) dan Robert Rubin (bekas Setiausaha Perbendaharaan).
  5. Dalam media, orang-orang Yahudi yang terkenal termasuk Wolf Blitzer (CNN), Barbara Walters (ABC News), Eugene Meyer (Washington Post), Henry Grunwald (Editor-in-Ketua Majalah Time), Katherine Graham (penerbit The Washington Post), Joseph Lelyyeld (Editor Eksekutif The New York Times) dan Max Frankel (New York Times).
  6. Dermawan yang paling pemurah dalam sejarah dunia ialah George Soros, seorang Yahudi, yang setakat ini telah menyumbang satu kolosal $ 4 bilion bantuan kepada ahli-ahli sains dan universiti-universiti di seluruh dunia. Kedua kepada George Soros adalah Walter Annenberg, seorang lagi Yahudi, yang telah membina beratus-ratus perpustakaan dengan menderma kira-kira $ 2 bilion.
  7. Di Olimpik, Mark Spitz telah menetapkan rekod pelbagai dengan memenangi tujuh pingat emas. Lenny Krayzelburg ialah pemenang pingat emas Olimpik tiga kali. Spitz, Krayzelburg dan Boris Becker (Bowling) semua Yahudi.
  8. Adakah anda tahu bahawa Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Barbra Streisand, Billy Crystal, Woody Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas, Ben Kingsley, Kirk Douglas, William Shatner, Jerry Lewis dan Peter Falk semuanya Yahudi?
  9. Satu hakikat, Hollywood sendiri telah diasaskan oleh seorang Yahudi. Antara pengarah dan pengeluar, Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling (Beverly Hills 90210), Neil Simon (The Couple Ganjil), Andrew Vaina (Rambo, 1, 2 dan 3), Michael Mann (Starsky dan Hutch), Milos Forman (One Flew Over Sarang yang Cuckoo), Douglas Fairbanks (The Thief of Baghdad) dan Ivan Reitman (Ghostbusters) adalah Yahudi.
  10. Untuk wawasan tertentu, Washington adalah modal di dalam perkara-perkara utama Yahudi di Washington dan yang terpenting ialah Jawatan kuasa Hal Ehwal Awam Israel Amerika atau AIPAC
  11. William Sidis, James, dengan IQ 250-300 ialah manusia yang paling bijak yang pernah wujud. 
  12. P/S: Ekonomi Dunia hari ini juga di kuasai penuh oleh Yahudi dimana mereka memiliki Simpanan EMAS, TITANIUM serta Logam berharga terbanyak di Dunia dan menguasai Ekonomi beberapa Negara Eropah dan Dunia Islam secara langsung dan Tidak langsung.
JAWAPAN KEPADA MENGAPA YAHUDI BEGITU BERKUASA
  • Jawapan nya ialah Orang YAHUDI MENGUASAI SEMUA PENDIDIKAN.
PERSOALAN MENGAPA ORANG ISLAM TIDAK BERKUASA
IKUTI FAKTA-FAKTA INI
  • Terdapat kira-kira 1,476,233,470 Juta Umat Islam di muka planet ini, satu bilion di Asia, 400 juta di Afrika, 44 juta di Eropah dan enam juta di Amerika. Tiap-tiap manusia kelima adalah seorang Muslim. 
  • Bagi setiap Hindu tunggal ada dua orang Islam, bagi setiap Buddha ada dua orang Islam dan setiap orang Yahudi ada 100 umat Islam. Pernah tertanya-tanya mengapa orang Islam supaya tidak berkuasa
  • Terdapat 57 ahli-negara Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan semua mereka meletakkan bersama-sama kira-kira 500 universiti, satu universiti untuk tiga juta setiap umat Islam. 
  • Amerika Syarikat mempunyai 5758 universiti (1 bagi setiap 57.000 Amerika) dan India 8407. Pada tahun 2004, Shanghai Jiao Tong University telah menyusun 'Kedudukan Akademik Universiti Dunia' dan intriguingly, tidak satu universiti dari negara-negara Islam majoriti dalam 500 teratas.
  • Sebagai per data yang dikumpul oleh UNDP, kadar celik huruf di dunia Kristian berada pada hampir 90 peratus dan 15 negara-negara majoriti Kristian mempunyai kadar celik huruf 100 peratus. 
  • Negeri yang majoriti penduduknya beragama Islam, sebagai kontras yang tajam, mempunyai kadar celik purata kira-kira 40 peratus dan tiada negara Islam yang majoriti dengan kadar celik huruf 100 peratus. 
  • 98 peratus daripada 'literates' di dunia Kristian telah siap sekolah rendah, manakala kurang daripada 50 peratus 'literates' dalam dunia Islam melakukan perkara yang sama. 
  • Kira-kira 40 peratus daripada 'literates' di dunia Kristian telah menghadiri universiti manakala tidak lebih daripada dua peratus 'literates' dalam dunia Islam melakukan perkara yang sama.
  • Kerana Orang Islam tidak menghasilkan dan menggunakan negara dengan majoriti Ilmu. Dan Orang Islam mempunyai 230 ahli sains bagi setiap satu juta umat Islam. AS mempunyai 4,000 saintis setiap juta dan Jepun mempunyai 5,000 per juta. 
  • Dalam seluruh dunia Arab, jumlah penyelidik sepenuh masa ialah 35000 dan terdapat hanya 50 juruteknik per satu juta orang Arab (di dunia Kristian ada sehingga 1,000 juruteknik per satu juta).
  • Tambahan pula, dunia Islam membelanjakan 0.2 peratus daripada KDNK untuk penyelidikan dan pembangunan, manakala di dunia Kristian membelanjakan kira-kira lima peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar.
  • Akhbar harian per 1,000 orang dan jumlah judul buku per juta dua petunjuk sama ada pengetahuan yang tersebar dalam masyarakat. 
  • Di Pakistan, terdapat 23 akhbar harian per 1,000 rakyat Pakistan sementara nisbah yang sama di Singapura ialah 360. 
  • Di UK, jumlah judul buku per juta berdiri pada 2000 manakala yang sama di Mesir ialah 20.
  • Eksport produk-produk teknologi tinggi sebagai peratusan daripada jumlah eksport adalah penunjuk penting permohonan pengetahuan.
  •  Eksport Pakistan produk teknologi tinggi sebagai peratusan daripada jumlah eksport berada pada satu peratus. Yang sama untuk Arab Saudi, Kuwait, Maghribi, dan Algeria (0.3 peratus) manakala Singapura pada 58 peratus.
  • Menariknya, KDNK tahunan sebanyak 57 negara OIC ialah di bawah $ 2 trilion. Amerika, hanya dengan dirinya, menghasilkan barangan dan perkhidmatan bernilai $ 12 trilion, China - $ 8 trilion, Jepun - $ 3.8 trilion dan Jerman - $ 2.4 trilion (asas pariti kuasa membeli).
  • Minyak kaya Arab Saudi, UAE, Kuwait dan Qatar secara kolektif menghasilkan barangan dan perkhidmatan (kebanyakannya minyak) bernilai AS $ 500 bilion 
  • Sepanyol sahaja menghasilkan barangan dan perkhidmatan bernilai lebih AS $ 1 trilion; Katolik Poland - $ 489 bilion dan Thailand Buddha - $ 545 bilion. Muslim KDNK, sebagai peratusan daripada KDNK dunia cepat merosot.
KESIMPULAN JAWAPAN KEPADA PERSOALAN YANG DI KUMPULKAN
  1. Dunia Islam GAGAL Mengaplikasi PENGETAHUAN.
  2. Kerana Orang Islam TIDAK Menghasilkan Pengetahuan.
  3. Kerana Orang Islam Tidak MERESAP  Pengetahuan.
  4. Kerana Orang Islam Tidak MENGGUNAKAN Pengetahuan.
  5. Dan MASA DEPAN Orang Islam milik masyarakat berasaskan Pengetahuan.
  6. Apa yang SELALU Orang Islam lakukan adalah MENJERIT kepada Allah sepanjang hari dan MENYALAHKAN orang lain bagi PELBAGAI KEGAGALAN 
OLEH ITU JANGAN MENYALAHKAN ORANG, BANGSA DAN AGAMA LAIN JIKA ORANG ISLAM ITU SENDIRI TIDAK MEMBANGUN DAN MENGGUNAKAN ILMU PENGETAHUAN YANG SEDIA ADA

Editor

No comments:

Post a Comment